
"Ik ben altijd dol geweest op films en toen ik tiener was droomde ik ervan om filmregisseur te worden. Toen ik mode ontdekte en de verhalende kracht ervan besloot ik om ontwerper te worden. Voor mij was het een natuurlijke ontwikkeling van een droom."
Pierpaolo Piccioli
Na de middelbare school begint Pierpaolo Piccioli aan het Isituto Europeo di Design (Europees instituut voor design, in Rome. Hij werkt de eerste jaren gedreven aan zijn werk in het atelier. Na zijn eerste ervaringen komt hij in 1990 bij Fendi om aan de accessoirelijn van dit merk te werken. In deze periode proeft hij waar het allemaal om draait: het contact met het Italiaanse vakmanschap en de mogelijkheid om met een nieuwe aanpak te experimenteren.
‘Nauw samenwerken met de kunstenaars en met de Italiaanse expertise binnen handbereik is essentieel geweest voor hem. Het heeft me de kans geboden om de regels te begrijpen en waar te nemen om ze vervolgens te overtreden en opnieuw op te stellen. Savoir-faire is de basis van het vak van een ontwerper. Het is de basis waaruit elk creatief proces begint.’
Na Fendi komt hij bij Valentino terecht om de opkomende accessoirelijn te ontwikkelen. Het is het begin van een uitdaging: om de geweldige traditie van Valentino Couture van jurken naar voorwerpen te leiden, en daarbij de traditie, de methode en de creativiteit van de oprichter in stand te houden. Het experiment werkt op alle fronten. In 2008 wordt Valentino co-creative director van Valentino.
Vanaf de eerst dagen is de belangrijkste taak wat betreft het erfgoed van Valentino om de perceptie, het idee en de essentie van het Maison te verwezenlijken, meer nog dan een nieuw aanbod van stukken uit het archief. Het is een creatief proces geweest met als voorbeeld de werkwijzen van het Atelier of Couture. Anders gezegd, de menselijke excellentie geportretteerd in elk detail. Van de modeshow tot de samenwerkingen en de winkels.’

In een tijdsbestek van een paar jaar is Valentino een gerenommeerd bedrijf geworden voor mode met internationaal veel succes. In 2016 wordt PierPaolo Piccioli de enige Creative Director van het Maison. Dit is de start van een nieuw tijdperk, een doorlopende evolutie voor het Italiaanse merk.
‘Ik ben geïnteresseerd in het idee van humanisme dat creativiteit voedt. De menselijke connectie waar dit Maison uit bestaat, is het best denkbare team voor mij. Hier heb ik ontdekt dat er geen innovatie mogelijk is zonder een grondige kennis van traditie. Tegelijkertijd weet ik dat de beperkende factor die voortkomt uit deze bewustwording je de vrijheid geeft om te bedenken hoe je die kunt doorbreken. Samengevat wordt dit de nieuwe richting die Valentino inslaat. Een menselijke vertelling, persoonlijk maar toch eensgezind, van een verhaal dat nog geschreven moet worden.’